השאירו פרטים ונציג Speedit יחזור אליכם בהקדם
arrow-left, arrow-left, previous, left
arrow-left, arrow-left, previous, left
arrow-left, arrow-left, previous, left
 

איך לגדל ילדים יצירתיים? דבר ראשון: אל תתערבו בכל דבר

"קשה לטפח יצירתיות, אבל קל לסכל אותה"

הם לומדים לקרוא בגיל שנתיים, לנגן בכלי נגינה בגיל 4, לפתור בקלי קלות בעיות בחשבון בגיל 6, ולדבר שוטף בשפה זרה בגיל 8. החברים שלהם לכיתה רועדים מקנאה; ההורים שלהם שמחים כאילו זכו בלוטו. אבל ששוכחים לציין זה שהקריירות שלהם נוטות להסתיים לא במפץ גדול, אלא בבכי גדול.

ילדי פלא לעתים נדירות הופכים לגאונים מבוגרים שמשנים את העולם. אנחנו משערים שאין להם את הכישורים החברתיים והרגשיים לתפקד בחברה, אולם כשאנחנו מסתכלים על הראיות, ההסבר הזה לא מספיק: פחות מרבע מהילדים המחוננים סובלים מבעיות חברתיות ורגשיות. הרוב המכריע מותאמים היטב לחברה – הם יודעים לנצח במסיבת קוקטייל כשם שהם יודעים לנצח בתחרות איות.

מה שמהווה מכשול עבורם זה שהם לא למדו להיות מקוריים. הם שואפים להשיג את האישור של ההורים שלהם ואת ההערצה של המורים שלהן.: האימונים הקשים משתלמים והופכים לעבודה מושלמת, אך אין בה שום דבר חדשני.

המחוננים לומדים לנגן מלודיות מפוארות של מוצרט, אבל רק לעתים נדירות הם ילחינו יצירות מקוריות משלהם. הם ממקדים את האנרגיה שלהם בצריכה של ידע קיים, אבל לא מייצרים תובנות חדשות. הם מצייתים לחוקים הקיימים, במקום להמציא חדשים. מחקר שנעשה מצביע על כך שהילדים היותר יצירתיים הם אלה שיש להם הכי פחות סיכוי להפוך לחביבם של המורים, ובתגובה לכך, רבים מהם לומדים לשמור את הרעיונות המקוריים שלהם לעצמם.

בבגרותם, הרבה ילדי פלא הופכים למומחים בתחומם ולמנהיגים בארגונים שבהם הם עובדים. ועדיין "רק חלק קטן מאד מהילדים המחוננים הופכים למבוגרים שהם יוצרים מהפכנים", כפי שהפסיכולוגית ידועה מציינת: "אלה שכן (הופכים ליוצרים מהפכנים) חייבים לעשות שינוי כואב" למבוגר ש"בסופו של דבר ממציא את עצמו מחדש".

רוב ילדי הפלא לא עושים את השינוי הזה. הם מיישמים את היכולות יוצאות הדופן שלהם בכך שהם מצטיינים בעבודתם, אך לא מכים גלים. הם הופכים לרופאים שמרפאים את החולים שלהם, אך לא מנסים להילחם כדי לתקן את המערכת הרפואית הכושלת, או עורכי דין שמגנים על הלקוחות שלהם מתביעות לא הוגנות אך לא מנסים לשנות את החוק עצמו.

אז מה צריך כדי לגדל ילד יצירתי? מחקר אחד השווה את המשפחות של ילדים שדורגו בין החמישה אחוז הכי יצירתיים בבתי הספר שלהם עם אלו שלא היו יצירתיים באופן מיוחד. להורים של הילדים הרגילים היה ממוצע של שישה חוקים, כגון לוחות זמנים ספציפיים לשיעורי בית ושעת שינה קבועה. להורים של ילדים יצירתיים במיוחד היה בממוצע פחות מחוק אחד.

קשה לטפח יצירתיות, אבל קל לסכל אותה. על ידי כך שמגבילים את מספר החוקים, הורים שעודדו את ילדיהם לחשוב לבד, הם נטו "לשים דגש על ערכים מוסריים, ולא על חוקים ספציפיים", על פי הפסיכולוגית תרזה אמאבייל מהרווארד.

אולם אפילו אז, הורים לא דחפו את הערכים שלהם בכוח לילדיהם. כשפסיכולוגים השוו את האדריכלים הכי יצירתיים באמריקה עם קבוצה של אדריכלים מיומנים אך לא מקוריים, היה משהו יוצא דופן בהורים של האדריכלים היצירתיים: "הושם דגש על פיתוח של קוד מוסרי".

כן, הורים עודדו את ילדיהם לשאוף למצוינות והצלחה –  אבל הם גם עודדו אותם למצוא "הנאה בעבודתם". לילדיהם היה את החופש למצוא את הערכים שלהם ולגלות את תחומי העניין שלהם. וזה כונן אותם לשגשג כמבוגרים יצירתיים.

פסיכולוג מבריק הוביל מחקר על השורשים המוקדמים של מוזיקאים, אמנים, אתלטים, ומדענים בעלי שם עולמי, הוא למד שההורים שלהם לא חלמו לגדל ילדים סופרסטארים. הם לא היו רס"רי משמעת או נוגשי עבדים. הם הגיבו למוטיבציה הפנימית של ילדיהם. כאשר ילדיהם הראו עניין והתלהבות במיומנות מסוימת, הוריהם תמכו בהם.  

הרבה דיונים סוערים התקיימו על כך שהזמן הנדרש כדי להפוך למומחה משתנה מאדם לאדם ומתחום לתחום. אך כאשר אנו מתווכחים על כך, אנחנו מפספסים שתי שאלות לא פחות חשובות.

ראשית, האם האימון עצמו לא יכול לעוור אותנו מלראות דרכים אחרות שבהן אנו יכולים לשפר את מה שאנו לומדים? מחקר חשף שככל שמתאמנים יותר, אנו מתבצרים יותר – לכודים בדרכים הידועות והמוכרות של חשיבה.

שנית, מה נותן מוטיבציה לאנשים לתרגל יכולת מסוימת במשך אלפי שעות? התשובה הכי אמינה היא תשוקה – שיכולה להתגלות דרך סקרנות טבעית או להיות מוזנת דרך ניסיונות מהנים מוקדמים עם פעילות מסוימת.

יש הוכחות לכך שתרומות יצירתיות תלויות ברוחב היריעה, לא רק עומק.

אף אחד לא מכריח  אנשים מבריקים לטפח תחביבים אמנותיים. זהו שיקוף של הסקרנות שלהם. ולפעמים, הסקרנות הזו מובילה אותם להבזקים של תובנה. אלברט איינשטיין , אמא שלו רשמה אותו לשיעורי כינור בגיל 5, אבל זה לא גירה את דמיונו. אהבתו למוזיקה פרחה רק בשנות הנעורים שלו, אחרי שהוא הפסיק לקחת שיעורים ונתקל במקרה ביצירות של מוצרט. "אהבה היא מורה טוב יותר מרגש של מחויבות", הוא אמר.

אתם לא יכולים לתכנת ילדים להיות יצירתיים. נסו להנדס סוג מסוים של הצלחה, והכי טוב שתצליחו להגיע אליו זה רובוט שאפתני. אם אתם רוצים שילדכם יביאו רעיונות מקוריים לעולם, אתם צריכים לתת להם לרדוף אחרי התשוקה שלהם, לא שלכם.

 

 

 
הצטרף
רוצים להתעדכן ולקבל יותר ?
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו
כל הזכויות שמורות © Speedit בניהול ארד סקוול     |      053-8334100