השאירו פרטים ונציג Speedit יחזור אליכם בהקדם
arrow-left, arrow-left, previous, left
arrow-left, arrow-left, previous, left
arrow-left, arrow-left, previous, left

 תוכנית נוירו-קוגניטיבית לפיתוח כישורי למידה וקשב

מדובר בשיטה נוירו-קוגניטיבית המפעילה בתיאום, שילוב וסנכרון מנגנונים שונים כולל מוטוריקה ותנועה, חושי הראייה והשמיעה וקוגניציה ברמות שונות ובהתקדמות הדרגתית. בשנים האחרונות נעשו מחקרים שהוכיחו שכאשר אזורים שונים במוח מופעלים: ביחד, בקצב אחיד ולאורך זמן, הם מתחברים. כלומר, באמצעות התרגול אנחנו יכולים להשפיע על יצירת סינפסות חדשות במוח שמסיעות למטופל להשתמש במסלולים נוירולוגים חדשים, יעילים יותר שמסוגלים להעביר מידע בין אזורים שונים במוח לפי הצורך באיכות טובה יותר. כמו כן, במסגרת האימון אנו מלמדים אסטרטגיות ממוקדות לשליטה בגלי המוח וכך מאפשרים גמישות בהתאם לצורך במעברים בין מצבים שונים: האצה למיקוד וריכוז או
האטה להרפיה ומנוחה.

השיטה יעילה ביותר בשיפור ביצועים המוגדרים בתחום לקויות הלמידה. במקרים אלו, לרוב מדובר בשינוי שמהווה "תיקון". כאשר אדם שלא הצליח לקרוא מצליח, בד"כ אין נסיגה אלא רק שיפור והתקדמות. המצב שונה כאשר אנחנו מדברים על טיפול בהפרעת קשב. כאן, בדומה לטיפול תרופתי שתוקף ההשפעה מוגבל בזמן ותקף למספר שעות, אין פתרון של "זבנג וגמרנו" אלא חייבים לתחזק ולהמשיך לתרגל לפי הצורך. בדיוק כמו התמדה באימון כושר מתמשך לתחזוקה.

המוכנות של מטופל להמשיך לתרגל תלויה לא מעט ביכולת שלו להרגיש בתרומה של התרגול. לא פעם אנחנו עדים לכך שילדים לא מודעים למהפך שהם עוברים ואף לקשר שבין מהפך זה למידת ההתמדה בתרגול. כמו כן, ההורים יכולים להרגיש בשינוים שמתבטאים בממשק איתם ו/או בפידבק שמקבלים מהסביבה אך לא במה שמתחולל במוחו של הילד עצמו. יתר על כן, במקרים של טיפול באנשים מבוגרים, כוחו של הרגל לפעמים לא מאפשר להם לזהות שינוים קלים אך משמעותיים שתמיד אפשר לייחס למקרה כזה או אחר.

האתגרים החברתיים איתם מתמודד הילד מתחילים עוד בהיותו תינוק ובשלבי ההתקשרות הראשונים עם ההורה. עם השנים הילד נכנס לקבוצה, פועל וחיי במסגרות חברתיות והאתגרים משתנים. אנחנו מאמינים שלכל ילד יש את היכולת לפעול בקבוצה, לשתף פעולה במשחק, ליזום משחק משותף, לקיים אינטראקציה משמעותית עם האחר, להצטרף למשחק קיים, לרכוש חברים ולהתמודד אם אתגרי החיים ומצבי הקונפליקט שעולים כתוצאה מחיבור קשר כזה או אחר.

כאשר מיומנויות הללו לא באות לידי ביטוי בחוץ, קיים חשש שהילד לא יצליח להשתלב בקבוצה חברתית בגן או בבית ספר, לעיתים נוכל לראות פחד שהילד יהיה דחוי, או יתויג באופן שלילי ולא יתפוס את מקומו בסביבה חברתית פעילה ודינאמית.

איך פועלת השיטה?
המוח שולח מסרים בעזרת הגוף, ותנועות הגוף מבוצעות על ידי שרירים, המקבלים מסרים מהמוח. מבוססת על ההבנה, ששרירים יכולים גם לשלוח מסרים למוח תוך שימוש באותה מערכת עצבים. המוח מגיב לאותם מסרים ויוצר תת מבנים נוירולוגים כדי להסתגל טוב יותר. אם מסרים המבוססים על תרגילים ספציפיים ממשיכים להגיע בעקביות בתקופה של לפחות שלושה חודשים, תפקודים חסרים לדיסלקסיה, דיספרקסיה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה יכולים להשתפר ולהוביל את המוח  לתפקוד טוב יותר. על פי ד"ר  ג'ון רייטי, קשרים נוירולוגים הם "מבנה פיזי הזקוק לאימון ותרגול".
כאשר האימון הממוקד מוביל לשיפור תפקודי מוח בתחומים כמו ריכוז, ויסות, שליפה, תפיסה דו – ממדית, תפיסת רצף, זיכרון עבודה ועוד, המוח בשל ללמוד אסטרטגיות למידה יעילות.  

השיטה ממוקדת, מהירה ויעילה במיוחד ומטפלת בלקויות למידה:
  • דיסלקציה: קשיי קריאה
  • דיסגרפיה: קשיי כתיבה
  • דיספרקסיה: קואורדינציה מוטורית.
  • דיסקלקוליה: קשיים במתמטיקה
  • אימון זיכרון : קצר וארוך טווח
  • קשב וריכוז.
  • אוריינטציה מרחבית.
  • ארגון זמן.
  • מיומנויות ארגון כלליות
  • ניהול מתח: חרדת בחינות חרדת למידה
  • הפרעת קשב: AD(H)D
  • שיפור תפקודי זיכרון בקרב מבוגרים: מגיל 40-50 ומעלה.
  • שיפור מצבים שנוצרו כתוצאה מטראומה ונזק מוחי.
  • עבודה מול ספורטאים.

התפתחויות דרמטיות שחלו לאחרונה במדעים הקוגניטיביים מקרבות אותנו להבנת ההתפתחות, הארגון ודרך הפעולה של מוחנו. במחקר דיסלקסיה שהתפרסם ב: “The  National Academy Of Sciences”  טוענים החוקרים דר' סאלי  ובנט שייוויץ מאוניברסיטת ייל בארה"ב, המנהלים במשותף את מרכז ייל לחקר למידה וקשב, כי לאנשים המתקשים בקריאה יש "פגם בחיבורים החשמליים באותו מסלול במוח המשמש לקריאה". הם הסתמכו על עשרות שנות מחקר שבמהלכן פוענח תהליך הקריאה עד לבסיסו.  במחקרם האחרון בקשו בני הזוג שיוויץ  ממתנדביהם לבצע שורה של משימות קריאה, ובמקביל ערכו הדמיות באמצעות סריקות מוח מתקדמות כדי לבדוק איזה חלקים במוח פעילים בתהליך זה. בנוסף בדקו ילדים לפני רכישת הקריאה כדי לראות אם מסלול הקריאה במוח משתנה תוך תהליך הלמידה.

 
הצטרף
רוצים להתעדכן ולקבל יותר ?
הירשמו לרשימת התפוצה שלנו
כל הזכויות שמורות © Speedit בניהול ארד סקוול     |      053-8334100